Lancering 'Echt Dellufs Bakkie' op Dag van de Duurzaamheid

Delft, 10 oktober 2024 – Op de Dag van de Duurzaamheid wordt in Delft het Echt Dellufs Bakkie gelanceerd. Als eerste stad in Nederland introduceert Delft een eigen herbruikbare beker als alternatief voor wegwerpbekers die schadelijk zijn voor het milieu.

processed-8208AF9F-FBE6-4677-8A78-B59A5D2FF05B.jpeg
  • jpeg

Vanaf 1 juli 2023 is er nieuwe regelgeving in Nederland die  het wegwerpplastic wil verminderen. De regel vereist dat ondernemers een toeslag rekenen voor wegwerpbekers die (deels) van plastic zijn gemaakt, of klanten de mogelijkheid bieden om hun eigen beker mee te nemen. In Delft worden jaarlijks meer dan tien miljoen koffiebekers verbruikt, waarvan een groot deel in de natuur terechtkomt, met ernstige gevolgen voor het milieu. Daarom introduceert Delft haar eigen herbruikbare beker, een Echt Dellufs Bakkie.

Hoe werkt het?

Vanaf oktober 2024 kun je bij aangesloten Delftse horeca (inmiddels 30 ondernemers) en overal op de campus van de TU Delft een herbruikbaar Echt Dellufs Bakkie krijgen als je thee of koffie to-go bestelt.

Voor de aanschaf investeer je als klant eenmalig één euro. Wanneer je de beker weer inlevert bij één van de deelnemende horecabedrijven of de TU Delft, dan ontvang je een muntje dat weer kan worden ingeleverd voor een nieuwe schoon Echt Dellufs Bakkie.

Over de Bekers
De bekers zijn beschikbaar in twee maten: 30 cl. (voor gewone koffie) en 40 cl. (voor cappuccino en thee). De bekers kunnen alle warme dranken aan en kunnen in alle soorten vaatwassers. Ze zijn gemaakt van volledig recyclebaar polypropoleen (PP).

Initiatiefnemer Anita Abbenhuis ( General Manager ibis Styles Delft City Centre) licht toe: “Dit initiatief is een belangrijke stap richting een afvalvrije stad. Samen maken we Delft duurzamer en verminderen we de enorme hoeveelheid wegwerpplastic.”

Echt Dellufs Bakkie is een initiatief van Platform Bezoekerseconomie Delft en KHN Afdeling Delft in samenwerking met Delft Marketing, Gemeente Delft en St. Centrum Management Delft. Meer informatie en een volledig overzicht van de deelnemende locatie is terug te vinden op echtdellufsbakkie.nl.

/////////////////////////////////

Noten voor de redactie

Voor aanvullende informatie over dit persbericht nodigen wij u uit contact op te nemen met Michiel van der Schaaf, directeur Delft Marketing> michiel@delftmarketing.nl.

Over Delft Marketing

Delft positioneren en versterken als historische, creatieve en toekomstgerichte stad. Dat is het doel van Delft Marketing. Samen met vele tientallen ondernemers, bewoners, cultuurmakers, evenementenorganisaties, onderwijsinstellingen, zorgaanbieders en andere Delftse smaakmakers werken we dagelijks aan een aantrekkelijk, vitaal en leefbaar Delft voor onze bewoners, bezoekers, bedrijven en talent. In dit grote en groeiende partnernetwerk heeft Delft Marketing een initiërende, coördinerende en faciliterende rol.

Clips24-10-10_09-11.mov