Vermeer bezorgt Delft goed toeristisch voorjaar

Delft-Vermeer 21092022.0550.jpg
  • jpg

Het programma rond de Vermeertentoonstelling in het Rijksmuseum heeft ook de bezoekerseconomie in Delft een goed voorjaar bezorgd. Met exposities, activiteiten in de stad en een grote marketingcampagne haakte Delft in op de tentoonstelling in Amsterdam. Bezoekers konden van februari tot begin juni in Delft letterlijk in de voetsporen treden van de beroemde meesterschilder. Vooral bij ondernemers en partijen die actief inhaakten op het thema rinkelde de kassa. De belangstelling voor Johannes Vermeer droeg daarmee belangrijk bij aan herstel na de coronacrisis.

Johannes Vermeer woonde, leefde en werkte zijn hele leven in Delft. Naast de tentoonstelling Het Delft van Vermeer in Museum Prinsenhof Delft stonden daarom twaalf plekken centraal die verbonden zijn met het leven van de beroemde meesterschilder. Waaronder het monumentale gebouw van het Sint Lucasgilde (waar tegenwoordig het Vermeer Centrum Delft is gevestigd), zijn graf in Oude Kerk en de plekken waar Vermeer zijn beroemde ‘Straatje van Vermeer’ en ‘Zicht op Delft’ schilderde.

Voorjaar op niveau van voor corona

Onder meer gestimuleerd door een online campagne en grote belangstelling vanuit de nationale en Europese media, kwamen vanaf februari veel Nederlandse en buitenlandse bezoekers naar Delft om een kijkje te nemen in het leven van Vermeer. Uit een inventarisatie van Delft Marketing blijkt dat het aantal bezoekers dit voorjaar vrijwel op het niveau was van 2019 (het laatste normale jaar voor de coronacrisis). Jolanda van den Berg van het Royal Delft Museum bevestigt dat beeld. “Mede dankzij Vermeer beleefde ook Royal Delft een uitzonderlijk goed voorjaar. Al vanaf begin februari was het druk in de stad, met veel buitenlandse bezoekers die ook Royal Delft goed wisten te vinden. Opvallend was daarbij de veel grotere vraag naar Vermeerartikelen dan voorheen.”

Brede samenwerking

Het Delftse succes is een resultaat van een brede samenwerking, die door Museum Prinsenhof Delft, Vermeer Centrum Delft en Delft Marketing werd gecoördineerd en waarbij tientallen partijen in de stad zich aansloten. “Het is goed te zien dat alle gedane investeringen zich volop hebben uitbetaald”, zegt Herman Weyers (directeur Vermeer Centrum Delft). “Omdat vooral partijen hebben geprofiteerd die actief hebben ingespeeld op het thema, is het ook voor ons een extra stimulans om te blijven inzetten op samenwerking. Mooi was dat er nieuwe initiatieven zijn ontstaan waar bewoners grote betrokkenheid bij voelen. Zoals de expositie van werken van het Omroep Max-televisieprogramma 'De Nieuwe Vermeer' bij ruim honderd bewoners en bedrijven in de binnenstad.”

Vermeer blijft in Delft

Als het aan Michiel van der Schaaf van Delft Marketing ligt, blijft Vermeer komende jaren beter zichtbaar in de stad. “Vermeer in Delft is een prachtig authentiek verhaal, waarbij we met een stadsbreed programma op een goede manier nog meer partijen kunnen laten meedoen. Daardoor wordt spreiding in ruimte en tijd mogelijk en kunnen we ondernemers betere kansen bieden voor herstel na corona.” Samen met het Vermeer Centrum neemt Delft Marketing daarom het initiatief om met zoveel mogelijk partijen de ingezette samenwerking komende jaren verder uit te bouwen en het aanbod te blijven ontwikkelen.

Meer informatie over Vermeer in Delft is te vinden op delft.com/vermeer.

/ / / / / / / /

NOTEN VOOR DE REDACTIE (NIET VOOR PUBLICATIE):

-        Bijgaand ontvangt u een rechtenvrij foto voor plaatsing bij je artikel (Suggestie voor onderschrift: “Door de mogelijkheid om in het leven van de beroemde Delftse meesterschilder Johannes Vermeer te kunnen stappen brachten veel Nederlandse en buitenlandse bezoekers dit voorjaar een bezoek aan Delft.”

-        Voor aanvullende informatie nodigen wij je uit contact op te nemen met Michiel van der Schaaf (directeur van Delft Marketing), telefoon 06 1740 6414 of e-mail m.vanderschaaf@delft.com.

Over Delft Marketing

Bij Delft Marketing werken we met een bevlogen team aan het profileren van Delft als aantrekkelijke bestemming voor de juiste bezoekers voor een vrijetijds-, cultureel of zakelijk bezoek aan Delft. Dit doen we met aandacht voor het juiste moment en de juiste locatie. Daarnaast zorgen we voor een warm en gastvrij onthaal van deze bezoekers en accurate en relevante informatievoorziening. Dit doen we samen met onze toeristische, culturele en zakelijke samenwerkingspartners.