12. Doelenplein 15,4 MB

Copyright© Michael Kooren, Visit Delft

Vroeger was je als ‘welgestelde’ verplicht om lid te zijn van de schutterij. Vermeer was hier ook lid van. Het Doelenplein was de plek van ‘de Doelen’. Dit was het gebouw waar de Delftse schutters bijeen kwamen. In het Schuttersboek uit 1674 staat Johannes Vermeer vermeld als lid van het eerste eskadron (kleine tactische eenheid bij de cavalerie) van het Oranje vendel. Het lidmaatschap van Vermeer bracht hem in contact met belangrijke mensen als verzamelaars en potentiële klanten.

Het is niet duidelijk wanneer de schilder in dienst trad, maar waar op de dag van vandaag het Doelenplein is, is Johannes Vermeer ooit bijeengekomen als lid van de Delftse Schutters.

If you were considered ‘prosperous’ in the seventeenth century, you were expected to become a member of the schutterij, the civic guard. Vermeer was a member. The Doelenplein was where ‘de Doelen’ stood. This was the building where the Delft civic guard met. In the Schuttersboek from 1674, Johannes Vermeer is listed as a member of the first squadron (small tactical cavalry unit) of the oranje vendel. Vermeer’s membership connected him with important people, such as collectors and potential customers.

We do not know when the painter joined the civic guard, but Johannes Vermeer used to meet as a member of the Delft civic guard at the spot where the Doelenplein is located today.

Delft-Vermeer 21092022.0266
  • 7,21 MB
Delft-Vermeer 21092022.0266
Delft-Vermeer 21092022.0260
  • 8,22 MB
Delft-Vermeer 21092022.0260

Ontvang het laatste Delft nieuws via RSS.